8.4.2007

Arvosanan 0 poistamisesta

On esitetty, että oppilaille ei saisi antaa arvosanaa nolla. Tässä ei ole mitään järkeä. Jos opettaja pitää oppimista tärkeänä, on hänen annettava nolla niille, jotka eivät osaa. Jos arvosanasta nolla luovutaan, on opetuksen tasokin pelkkä nolla: on aivan sama osaako oppilas vai ei.

Nollan antamisen kieltämistä on kuulema esitetty johdon taholta. Syynä tähän on keskeytysten vähentäminen. Jokainen opinnot keskeyttävä vie rahaa pois oppilaitokselta (jos ei ole yliottoa?). Voi vain arvailla millaisia insinöörejä niistä tulee, joilla on osaamisen taso nolla matematiikassa ja keskeisissä ammattiaineissa.

Ne opettajat, jotka kannattavat nollien poistamista, opettavat aineita joita opiskelijan ei oikeastaan tarvitsisi osata. Jos opettaja pitää oppiaineettaan tärkeänä ei hän voi ajatellakaan, että osaamaton oppilas päästetään läpi.

Nollien poistamisella on mm. seuraavia haittavaikutuksia:
  • Parempien opiskelijoiden opiskelumotivaatio laskee, kun kursseista pääsee helpolla läpi.
  • Koko insinöörikunnan taso laskee, koska osa on nolla-insinöörejä eivätkä muutkaan ole tehneet töitä kuten ennen.
  • Opettajan motivaatio antaa tasokasta opetusta laskee, koska ei sillä enää oikeastaan ole merkitystä.
Oppilaista pitäisi opiskelun alkuvaiheessa karsia pois ne, joilla ei ole kykyä tai halua kunnon insinööriopiskeluun. Näin säästettäisiin taloudellisia ja inhimillisiä voimavaroja.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ehdotus "nollien poistamisesta" kuulostaa täälläkin päässä erittäin tyhmältä idealta.

Terveisin erään opiskelijakunnan puheenjohtaja.

Anonyymi kirjoitti...

Silloinhan tuo karsiminen on helppoa, jos tulijoita riitää. Mutta ainakin tietotekniikassa, jota itse opetan, ovat hakijamäärät nykyisin niin pienet, että tuota karsintaa ei oikein voida rankalla kädellä tehdä. No sykleittäinhän tämä homma menee, seuraavaksi voi romahtaa rakennus tai konepuolen inssien hakijamäärät. Mutta itse en ainakaan haluaisi saneerata kollegojani (tai itseäni) työttömäksi tiputtamalla tietotekniikan sisäänottomääriä.

Epävirallisesti on annettu ymmärtää, että 1:n kaikille, jotka edes tunneilla naamaansa näyttävät. Näin saadaan ne vähätkin rahat valmistuvista opiskelijoista kotiutettua. Virallisesti oppilaitoksen johdon kanta on tietenkin se, että oppilaiden ja opetuksen taso on korkea eikä ketään päästetä liian helpolla.

Jostain syystä se on juuri tuo matematiikka, joka monella insinööriopiskelijalla tökkii. Enpä tosiaan haluaisi olla matematiikan opettaja nykyisessä tilanteessa. Helposti opettajakin näet syyllistetään, jos opiskelija-aines on luokattoman heikkoa.

Anonyymi kirjoitti...

Kommentoin vanhaa juttua eksyttyäni tähän blogiin katsoessani hyvää kurssimateriaaliasi omaa opetustani varten. Kiitos vain siitä!

Tuohon listaan nollien poistamisen vaikutuksista tulisi ehdottomasti lisätä yksi seikka (joka oikeastaan on seuraus listassa jo mainituista asioista):

- Keskeyttäminen lisääntyy. Eihän kukaan itseään kunnioittava insinööriopiskelija halua opiskella oppilaitoksessa, jonka kursseista pääsee läpi osaamatta mitään. Eihän?