9.3.2007

Matematiikan asema ammattikorkeakouluissa

Matematiikan opetus on viime aikoina huomattavasti vähentynyt ammattikorkeakoulujen insinöörikoulutuksessa. Uudet opintosuunnitelmat ovat antaneet päättäjille mahdollisuuden vähentää insinöörikoulutuksen matematiikkaa. Päättäjät eivät ymmärrä sitä, että tämä merkitsee koko insinöörikoulutuksen tason laskua: insinöörikoulutuksesta on jätettävä teoreettista ainesta pois. Opiskelijoilla ei ole enää mitään mahdollisuuksia ymmärtää samaa mitä ennen, kun heillä oli parempi matemaattinen pohja.

Ehkä on tarkoituskin, että ammattikorkeakouluinsinöörit siirtyvät kaupallisiin tehtäviin ja ei-laskentaa vaativiin alemman tason suunnittelutöihin. Korkeamman tason suunnittelu ja osaaminen täytyy silloin ostaa ulkomailta itäeuroopasta, Intiasta tai Kiinasta. Tämäkin työ siirtyy aikanaan pois Suomesta.

Suomessa insinöörikoulutuksen taso eri ammattikorkeakouluissa on hyvin vaihteleva. Esimerkki matematiikan opetusmäärät ovat hyvin erilaiset. Insinöörillä ei enää ole yhtenäistä pohjakoulutusta. Tähän on vaikuttanut raha: halutaan, että oppilaat valmistuvat ja oppiminen halutaan tehdä mahdollisimman helpoksi. Onpa ollut esillä, että arvosanan 1 saisi pelkällä oppitunneilla mukana olemisella. Vaikeat työtä vaativat aineet kuten matematiikka jätetään käytännössä pois. Matematiikan opetus jollain aloilla on vain nimellistä.

Tällaisen kehityksen estämiseksi olisi laadittava globaali (valtakunnallinen tai EU-tason) insinöörikoulutuksen opetussuunnitelma, joka sisältää insinöörikoulutuksen mm. luonnontieteellisen ja matemaattisen minitason. Tarvittava matematiikka ja opetusmäärät riippuvat tietenkin insinööritieteestä. Esimerkiksi sähkö- ja konetekniikan vaatima matematiikka on hieman erilaista. Kokonaismäärässä tuskin kuitenkaan pitäisi olla paljoa eroa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

I200A-luokan opiskelijana on pakkko kommentoida tähän. Vaikka kohtuu vanha aihe onkin. Sähköpuolella matematiikka on kaiken a ja o. Jos matematiikan opetusta yleisesti vähennetään, olisi järkevää lisätä sitä sähköpuolen koulutusohjelman sisällä. Ima4-6 pakolliseksi (ja näihin sisältöä lisää) tai opintoviikkoihin lisää lähiopetusta. Meillä matemaattiset aineet tukevat niin paljon muuta opiskelua, että tämä olisi vähintäänkin järkevää.
Itsellä on ollut kunnia olla koulun parhaan matematiikan opettajan tunneilla (tästä olemme useamman muun puolen opiskelijan kanssa puhuneet), joten kurssien läpipääsy ei ole ollut ongelma. Toisaalta meillä on varmasti ollut koulun korkeimpia lähtötasoja. Mekaniikassa on lähiopetustunteja vähennetty ratkaisevasti, mikä näkyy tuloksissa (tai läpi käydyn aineiston määrässä). Miksi tehdä näin toisessa perustavaa laatua olevissa opinnoissa (mekaniikkaa väheksmättä).

vm 84-

Hyvää työtä Timo, toivottavasti jaksat meitä tästä eteenpäinkin.