27.1.2007

Matematiikan arvosteluperiaatteet

Matematiikan arvostelun pitää perustua yhtenäiselle osaamistasojaottelulle. Arvostelu suoritetaan 5 eri tasolla. Lisäksi on hylätty arvosana.

Seuraavassa on ehdotelma matematiikan arvosanojen yleisestä osaamistasojaottelusta:

  1. Osaa laskea suuren osan sen kaltaisista perustehtävistä, joita on käsitelty oppitunneilla ja oppikirjassa.
  2. Osaa laskea kaikki sen kaltaiset perustehtävät, joita on käsitelty oppitunneilla ja oppikirjassa.
  3. Osaa soveltaa matematiikkaa yksinkertaisten oppitunneilla käsiteltyjen sovellusten tyyppisten tehtävien ratkaisemiseen.
  4. Osaa soveltaa matematiikkaa kaikkien oppitunneilla ja oppikirjassa käsiteltyjen sovellusten tyyppisten tehtävien ratkaisemiseen. Tuntee matematiikan lauseet ja osaa käyttää niitä.
  5. Osaa matematiikan lauseiden todistukset.

Edellä korkeampi taso sisältää alemman tason.

Osaamistasojaottelussa esiintyvät käsitteet tarkoittavat seuraavaa:

  • Perustehtävä on numeerista tai symbolista laskentaa vaativa lausekkeen käsittely. Perustehtävä voi olla myös keskeinen sovellus.
  • Sovellus on matematiikan soveltamista johonkin tekniseen tai käytännön probleemaan. Sovellus voi olla myös asian soveltamista toiseen matematiikan alaan.
  • Matematiikan lause on matematiikan sisäiseen rakenteeseen liittyvä yleinen tulos.
  • Todistus on täsmällisesti esitetty matematiikan lauseen perustelu.

Opetuksessa voidaan rajoittua tasoille 1-4. Oppimateriaalin on sisällettävä myös tason 5 asiat. Tason 5 saavuttaminen yleensä edellyttää itsenäistä opiskelua.

Kokeet ja tentit on laadittava siten, että osaamistasot saadaan selville.

Ei kommentteja: