8.3.2007

Virtuaaliopetus

Opetuksessa näyttää olevan kova tarve siirtyä virtuaaliopetukseen. Syyt tähän ovat moninaiset: toisaalta halutaan tehostaa opetusta toisaalta halutaan kustannussäästöjä ...

Jos lähtökohtana virtuaaliopetukseen siirtymiseen ovat kustannussäästöt on lähtökohta väärä. Ainoa hyväksyttävä syy virtuaaliopetukseen siirtymiseen on opetuksen tehostaminen. Tämä saattaa tuoda mukanaan myös kustannussäästöjä. Kaikessa opetuksen uudistamisessa on oltava lähtökohtana opetuksen laadun parantaminen. Tietotekniikan suomat mahdollisuudet opetuksen laadun parantamiseen on syytä ottaa tehokkaasti käyttöön. Virtuaaliopetus sopivasti käytettynä, sopivilla aloilla ja oikealle kohderyhmälle suunnattuna on varmasti paikallaan.

Virtuaaliopetuksen vastustaminen siksi, että se saattaa vähentää opettajien työtä on myös väärin. Tässäkin on pidettävä mielessä opetuksen laadun parantaminen. Kehityksen jarruttaminen itsekkäistä ammattiyhdistyssyistä ei ole oikein.

Virtuaaliopetus soveltuu aloille, jotka eivät ole käsitteellisesti vaikeita ja jotka eivät vaadi opettajan jatkuvaa läsnäoloa. Tällaisia aloja on mm.
  • Kaupalliset alat, joilla perinteisesti luentojen määrä on ollut vähäinen
  • Tietokonetta käyttävä alat, kuten
    • Tietokoneen käyttö
    • CAD:n opetus

Alat, joilla virtuaaliopetusta ei voida käyttää ovat laskentaa vaativa alat. Näissä on opettajan oltava aina läsnä ohjaamassa opiskelijaa oikeisiin ajatus-, merkintä- ja laskutapoihin. Virheet on heti karsittava pois. Tällaisia aloja ovat

  • Matematiikka
  • Tekniikan teoreettiset ammattiaineet.

Ei kommentteja: